De la VR la AR – totul despre aceste tehnologii de gaming
Află care sunt cele mai recente tehnologii pentru gaming și cum influențează acestea industria echipamentelor VR și AR, precum și alte informații utile.
Virtual Reality (VR) și Augmented Reality (AR) – tehnologiile care combină prezentul cu viitorul jocurilor video
Realitatea Virtuală și Realitatea Augmentată sunt cele mai noi tehnologii care au fost implementate în jocurile video, alături de Inteligența Artificială. În timp ce Realitatea Augmentată reprezintă o combinație între elemente adăugate în mod digital peste imagini reale, Realitatea Virtuală constituie o imersiune completă în lumea digitală, total diferită de cea reală. Atât jocurile VR, cât și cele AR au prins foarte bine la jucătorii din întreaga lume.
Mai mult decât atât, platformele cu jocuri de noroc, precum GG Bet Casino, au lansat titluri AR, precum Gonzo’s Treasure Hunt Live. Implementarea acestor tehnologii în jocurile video reprezintă un pas important atât pentru producători, cât și pentru jucători. Implementarea acestor componente inovative în jocurile clasice duce la transformarea modului de joc, a interacțiunii dintre jucător și elementele din joc, dar și la lansarea unor dispozitive care lărgesc aria de joc față de echipamentele clasice.
Scurtă prezentare a evoluției conceptelor VR și AR
La nivel global, numărul celor care dețin dispozitive dotate cu astfel de tehnologie a crescut până la 171 de milioane în ultimii ani. Despre Realitatea Virtuală se discută încă din anul 1838, atunci când a apărut stereoscopul. Anul 1929 a marcat momentul prezentării primului simulator de zbor, iar în anii ’30, Stanley G. Weinbaum prezenta acest conceput în lucrarea “Pygmalion’s Spectacles”.
În anii ‘50 este creat dispozitivul Sensorama de către Morton Heilig (care a fost patentat în anul 1962). Acesta a lansat și câteva filme pentru acest dispozitiv, printre care se numără Belly Dancer, A date with Sabina sau Dune Buggy. Tot Morton Heiling lansează și primul echipament care seamănă cu căștile VR actuale – Telesphere Mask (1960).
Următorii ani marchează lansarea unor noi dispozitive VR, așa cum sunt Headsight (1961, Philco Corporation), Ultimate Display (1965, Ivan Sutherland), Flight Sim (1966, Thomas Furness) sau Sword of Damocles (1968, Ivan Sutherland și Bob Sproull). Iar noi dispozitive VR continuă să apară până în 1987, atunci când termenul de Inteligență Virtuală este înlocuit de cel actual, Realitate Virtuală.
Doi ani mai târziu, NASA se implică în dezvoltarea tehnologiei VR, iar în 1991, inginerul NASA Antonio Medina prezintă sistemul Computer Simulated Teleoperation. Rolul acestui sistem era de operare a roverului care urma să ajungă pe Marte. Sega se implică la rândul ei și în 1993 sunt lansați primii ochelari VR, iar Nintendo prezintă în 1995 Virtual Boy, o consolă 3D destinată jocurilor video.
Conceptul AR intră în joc!
Tot în anii ’90 este prezentat și conceptul AR, acest concept fiind prezentat de D. Mizell și T. Caudell. În anul 1992 este lansat primul program de antrenament al piloților Air Force, care se baza pe un instrument AR – “Virtual Fixtures”. În anii 1998 și 1999, tehnologia AR este utilizată în domeniul sportiv și de navele NASA.
Anul 1999 marchează și momentul popularizării conceptului VR, atunci când filmul The Matrix prezintă viața într-o lume virtuală. Impactul cultural și social al acestei pelicule propulsează Realitatea Virtuală printre cei mai populari termeni ai momentului. Așa că, tehnologiile VR și AR devin din ce în ce mai prezente în viața noastră.
În 2007, Google a introdus Street View Maps, iar trei ani mai târziu, în 2010, este lansat Street View 3D Maps și este prezentat prototipul Oculus Rift. Rând pe rând, în perioada 2014-2018 sunt lansate diverse echipamente VR, așa cum sunt Samsung Gear VR, HTC Hive, Oculus Go și Oculus Quest. Începând cu 2019 se discută tot mai des despre conceptul Mobile VR.
Cum au transformat tehnologiile VR și AR jocurile video?
În anul 2000 este lansat jocul video “AR Quake”, iar în 2016, unul dintre cele mai populare jocuri video din toate timpurile, Pokemon beneficiază de o versiune AR – Pokemon Go. Jocurile video bazate pe tehnologiile AR și VR sunt din ce în ce mai atractive pentru jucători, printre cele mai bune clasându-se:
- Minecraft Earth
- Pokemon Go
- Jurrasic World Alive
- Angry Birds AR: Isle of Pigs
- Harry Potter Wizards Unite
- Five Nights at Freddy’s AR: Special Delivery
- The Walking Dead: Our World
- Half Life: Alyx
- Star Wars: Tales From The Galaxy’s Edge
- Gran Turismo 7
- The Elder Scrolls V: Skyrim VR
- Beat Saber
- Horizon: Call of the Mountain
- The Room VR: A Dark Matter
- A Fisherman’s Tale
- No Man’s Sky
- Walkabout Mini Golf
- Population One
- Eleven Table Tennis
- Walking Dead: Saints and Sinners
- Keep Talking and Nobody Explodes
Vânzările de căști VR și AR vor ajunge la 30 de milioane de unități comercializate în 2023. Valoarea acestei piețe este preconizată să atingă aproape 21 miliarde dolari până în 2025. De asemenea, tot până în 2025, numărul smartphone-urilor dotate cu aceste tehnologii va ajunge la 5.6 milioane de unități vândute.
Sectorul jocurilor video VR și AR va atinge valoarea de 2.4 miliarde de dolari în perioada 2023-2024. Cele mai comercializate modele de echipamente VR sunt cele produse de Sony, Facebook (Oculus) și HTC. Peste 75% dintre companii intenționează să folosească tehnologiile VR și AR în anii următori, mai ales că 55% dintre cei care au folosit dispozitivele dotate cu Realitate Virtuală și Augmentată s-au declarat satisfăcuți.