Muzeul Brukenthal din Sibiu se închide în semn de protest: „Și tu ai fost jefuit! Muzeele contează!”
Muzeul Național Brukenthal din Sibiu va fi închis pentru public între 27 și 31 ianuarie 2025, ca parte a unei campanii de conștientizare intitulată „Și tu ai fost jefuit! Muzeele contează!”, după ce mai multe antichității românești, printre care Coiful de Aur de la Coțofenești și trei brățări dacice, au fost furate sâmbătă dimineaţă de la Muzeul Drents din Assen, Olanda.
Această acțiune are ca scop atragerea atenției asupra necesității protejării patrimoniului cultural național și a sprijinirii muzeelor și angajaților lor. Decizia a fost anunțată într-un comunicat de presă al instituției, care atrage atenția asupra importanței muzeelor în conservarea, restaurarea și promovarea patrimoniului cultural.
Campania „Și tu ai fost jefuit!”
Campania „Și tu ai fost jefuit! Muzeele contează!” este un apel la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la vulnerabilitatea patrimoniului cultural. În timpul închiderii, Muzeul Național Brukenthal va organiza o serie de discuții și activități educative axate pe problemele de securitate și siguranță ale patrimoniului cultural. De asemenea, vor fi distribuite materiale informative atât online, cât și prin intermediul pliantelor, pentru a sublinia rolul esențial al muzeelor în protejarea și promovarea artei și istoriei.
„Muzeul Național Brukenthal este o instituție fundamentală pentru cultura românească. Prin această campanie, dorim să atragem atenția asupra faptului că protejarea patrimoniului cultural este o responsabilitate colectivă”, se arată în comunicat.
Deschis în 1817, Muzeul Național Brukenthal este cea mai veche instituție muzeală din România și deține una dintre cele mai importante colecții de artă europeană. Cu peste 1,6 milioane de piese, muzeul administrează atât opere de artă ale statului român, cât și piese ale Parohiei Evanghelice CA din Sibiu, retrocedate în 2005 și aflate în comodat. Colecția sa include opere de artă, artefacte istorice și obiecte de patrimoniu cultural de o valoare inestimabilă.
Furtul de opere de artă, o problemă globală
Muzeul Brukenthal aduce în discuție și problema furtului de opere de artă, un fenomen care afectează muzeele din întreaga lume. Conform comunicatului, doar 10% dintre lucrările de artă furate sunt recuperate. Printre exemplele menționate se numără furtul celebrului tablou Mona Lisa din Luvru în 1911, recuperat abia în 1914, sau cele 13 lucrări furate în 1990 din Muzeul Isabella Stewart Gardner din Boston, care nu au fost găsite până în prezent.
În România, cel mai mare furt de opere de artă a avut loc în 1968, când au fost furate 8 tablouri din Muzeul Brukenthal, dintre care doar 4 au fost recuperate. Acest incident a marcat profund istoria instituției și a determinat o serie de măsuri pentru îmbunătățirea securității.
Necesitatea investițiilor în securitate
Conducerea Muzeului Brukenthal a subliniat în repetate rânduri importanța investițiilor în sisteme de securitate moderne pentru protejarea patrimoniului cultural. „Avem nevoie de investiții majore în sisteme de siguranță, precum camere de supraveghere, detectoare de fum și mișcare, și sisteme antiefracție”, se arată în comunicat. De asemenea, peste 20% din bugetul muzeului este alocat firmelor de pază și securitate, iar în ultimii trei ani s-au făcut eforturi semnificative pentru modernizarea sistemelor de protecție.
„Patrimoniul cultural nu este doar o colecție de obiecte, ci o mărturie a istoriei și identității noastre. Este esențial să protejăm acest patrimoniu pentru generațiile viitoare”, a declarat Alexandru Chituță, managerul Muzeului Național Brukenthal.
Un semnal de alarmă pentru România
Furtul de la Muzeul Național de Istorie a României, care a implicat patru piese de patrimoniu, inclusiv Coiful de aur de la Coțofenești și trei brățări dacice din aur de la Sarmizegetusa Regia, a pus în evidență vulnerabilitatea instituțiilor culturale din țară. Acest incident a stârnit o discuție amplă despre necesitatea unor măsuri mai ferme pentru protejarea patrimoniului cultural.
„Furtul din Olanda și cel din România trebuie să ne responsabilizeze. Nu putem ajunge în situația în care patrimoniul cultural să nu mai fie expus publicului din cauza lipsei de securitate”, a adăugat Chituță.
Campania Muzeului Național Brukenthal este un apel la acțiune atât pentru public, cât și pentru decidenții politici. „Muzeele nu sunt doar locuri de expoziție, ci gardieni ai istoriei noastre. Avem nevoie de sprijin pentru a proteja acest patrimoniu, care reprezintă mândria și identitatea noastră națională”, se concluzionează în comunicat.