Ministrul Cseke Attila anunță eliminarea unor tarife pentru documente cadastrale

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a anunțat, joi, într-o conferință de presă, eliminarea unor tarife percepute de cetățeni pentru obținerea unor documente cadastrale. Una dintre cele mai importante modificări vizează eliminarea taxei pentru extrasul de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este proprietarul imobilului.
Proiectul de modificare a ordinului privind tarifele va fi pus în transparență decizională de către Autoritatea Națională pentru Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) în următoarele zile. Ministrul a precizat că ordinul ar urma să intre în vigoare cel târziu pe 10 aprilie, după finalizarea procedurii de transparență decizională și emiterea acestuia de către directorul general ANCPI, transmite Agerpres.
„Statul este pentru cetățean, nu cetățeanul pentru stat. Serviciile publice trebuie să fie gratuite, nu activități generatoare de profit. Astăzi, dacă solicităm un extras de carte funciară pentru informare, trebuie să achităm un tarif, deși acest serviciu este furnizat de o instituție publică finanțată din bani publici”, a declarat Cseke Attila.
Eliminarea a trei tarife importante
Ministrul a anunțat că trei tarife percepute de oficiile de cadastru și publicitate imobiliară vor fi eliminate:
- Extrasul de carte funciară pentru informare – Acest document este necesar pentru emiterea autorizațiilor de construire, înființarea firmelor, încheierea ante-contractelor de vânzare-cumpărare, reînnoirea actelor de identitate sau accesarea programelor guvernamentale precum “Noua Casă” sau “Casa Verde Fotovoltaică”.
- În prezent, tariful pentru acest document este de 20 de lei online și 25 de lei la ghișeu.
- În 2024, au fost emise peste 3,5 milioane de extrase de carte funciară pentru informare, generând venituri de 58,5 milioane de lei pentru stat.
- Extrasul de plan cadastral – Documentul este utilizat pentru emiterea certificatelor de urbanism, branșamentele la utilități sau scoaterea terenurilor din circuitul agricol.
- Costul acestui document este de 15 lei, atât online, cât și la ghișeu.
- În 2024, au fost emise peste 330.000 de extrase de plan cadastral, aducând încasări de 4,4 milioane de lei.
- Taxa pentru prima înregistrare a imobilelor în sistemul de cadastru – Această taxă este percepută pentru recepția cadastrului și înființarea cărții funciare la prima înregistrare.
- Tariful actual este de 120 de lei.
- În 2024, au fost înregistrate peste 313.000 de cereri, cu încasări totale de 25,9 milioane de lei.
Implementare etapizată
Termenul limită pentru eliminarea tarifelor este 10 aprilie, dar pentru implementarea online, care presupune modificări ale aplicației informatice, termenul estimat este mai-iunie 2025.
Cseke Attila a subliniat că autoritățile locale vor avea acces gratuit la datele din sistemul de cadastru, pentru a putea furniza extrase de carte funciară direct cetățenilor, reducând astfel birocrația.
„Dacă solicităm un extras de carte funciară pentru un imobil aflat în proprietatea altei persoane, tarifele rămân valabile. În schimb, proprietarii nu trebuie să mai plătească pentru documentele care privesc imobilul lor”, a explicat ministrul.