Artiști găzduiți de Fundaţia Ştefan Câlţia, la Casa Albastră din Șona

Şona AIR (Artists in Residence), program de rezidenţă artistică al Fundaţiei Ştefan Câlţia ce îşi propune să susţină artiştii şi creativii în dezvoltarea proiectelor proprii, anunţă invitaţii ediţiei pilot 2024, care a început la 26 februarie: Sorina Vasilescu (Vazelina), ilustratoare, designer grafic şi autoare de benzi desenate, şi duo-ul Maria Mandea şi George Marian Preduţ, parte din colectivul de artişti şi arhitecţi Super:Serios care se implică în spaţiul public prin strategii ludice.

Artiştii selectaţi vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiţi în Casa Albastră din satul Şona (jud. Braşov), casă restaurată în 2011 de Fundaţia Ştefan Câlţia, potrivit News.ro.

Proiect co-finanţat de AFCN, Şona AIR abordează modelul rezidenţelor individuale, se adresează artiştilor din domenii culturale diverse, atât din România cât şi internaţionali, şi susţine interdisciplinaritatea şi colaborarea, oferindu-le artiştilor spaţiu, timp şi resurse financiare pentru finalizarea proiectelor.

Rezidenţele Şona AIR vor avea loc bianual, în primăvară şi toamnă, iar ediţia 2024, care are doar participarea naţională – urmând ca din 2025 să se adreseze şi artiştilor internaţionali -, este curatoriată de Monica Dănilă, coordonatoarea rezidenţelor.

„Rezidenţa Şona AIR îşi propune să creeze un mediu favorabil pentru cercetare şi creaţie, facilitând schimbul interdisciplinar şi interacţiunea cu resursele locale. În viziunea noastră, ideea de cercetare consolidează conceptul de rezidenţe ca celule de cunoaştere alternativă, acestea fiind mai mult decât un atelier, deoarece invită participanţii la reflecţie şi dezvoltă un proces creativ genuin, axat pe termen lung, şi nu pe producţie imediată. Aşadar, rezidenţii au libertate totală în ceea ce priveşte demersul lor creativ pe perioada rezidenţei.

Fiind un proiect pilot, ne propunem să explorăm şi să implementăm diverse metode pentru a identifica cu un model sustenabil atât pentru programul de rezidenţă, cât şi pentru contextul rural. Ne concentrăm să atragem şi să lucrăm cu creativi din domenii culturale diverse pentru a înţelege ce nevoi specifice există şi cum le poate acomoda o rezidenţă.”, Monica Dănilă – coordonatoarea programului de rezidenţe Şona AIR.

„Rezidenţele artistice sunt o unealtă cu ajutorul căreia ideile se pot aşeza şi căpăta noi forme, care la rândul lor pot crea valoare culturală şi socială şi în rândul comunităţilor rurale. Perspectiva urbană asupra ruralităţii ca loc de linişte şi reconectare cu sine, este în flagrantă contradicţie cu perspectiva ruralǎ, aflatǎ adesea în depresie economicǎ şi socialǎ, confruntatǎ cu lipsa de direcţie. Contextul pe care satul îl pune la dispoziţie, în oglindă cu particularitatea pe care rezidenţii o aduc, poate crea moduri noi de a privi. Programul de rezidenţe încearcǎ sǎ creeze şi un context pentru înţelegerea acestei dihotomii.” – Matei Câlţia, directorul Fundaţiei Ştefan Câlţia.

Sorina Vazelina, designer grafic, ilustratoare şi autoare de benzi desenate, absolventă a Facultăţii de Arte şi Design din Timişoara şi a masteratului în Arte Grafice la Universitatea de Arte din Bucureşti, s-a format ca artist în redacţiile Scena9, DoR, Vice, dar şi prin colaborări pentru diverse materiale culturale. În ultimii ani, în paralel cu munca de grafician la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, Sorina a dezvoltat lucrări care combină benzile desenate cu subiecte sociale şi, uneori, cu sculpturi în lemn. În cadrul rezidenţei Şona AIR, Sorina Vazelina va lucra la asamblarea a 40 de pagini din volumul de benzi desenate dedicat subiectului morţii în diverse culturi şi perioade.

Primaria Mandra - Craciun 2024
Florian Shaorma
Victoria Federal IFN

Maria Mandea, artistă şi cercetătoare ce lucrează cu mediul jocului, şi George Marian Preduţ, artist ce lucrează cu mediul fotografic, membri ai colectivului Super:Serios, vor dezvolta un proiect colaborativ de cercetare artistică în cadrul rezidenţei Şona AIR. Intitulat Persona şi locul – căutări printre personaje şi spaţii, acesta care explorează relaţia dintre figură şi loc, dintre corp şi teritoriu, dintre personaj şi spaţiu, prin observaţii în mediul de lucru, documentare fotografică şi mici intervenţii temporare in-situ.

Maria Mandea a studiat Design de produs la UAUIM (2017), a elaborat o teză de doctorat despre designul pentru joc la UNArte, predă la masterul Art of Game Design la UNATC Bucureşti, iar în 2017 a co-fondat studioul de design Super:Serios, unde dezvoltă jocuri şi instalaţii ludic-performative. Este vicepreşedintele asociaţiei Laborator Artistic, co-fondatoare a spaţiului Ştirbei47, iar în 2023 a iniţiat Institutul Jocului. De-a lungul timpului, lucrările ei au fost expuse la Muzeul Naţional de Artă Contemporană Bucureşti, Centrul Ars Electronica, sau în spaţiul public din oraşe precum Bucureşti, Timişoara şi Matera, Italia.

George Marian Preduţ, artist care lucrează cu mediul textil şi fotografie analogică, a studiat Arte şi Design Textil (UNArte Bucureşti) şi Psihologie (SNSPA Bucureşti). Ca student Erasmus la Facultatea de Arte din Grenoble, a dezvoltat un proiect axat pe spaţiul public – privat, denumit „Balcoane”, proiect expus şi la Unagaleria. La Art Quarter în Budapesta a documentat munca artiştilor rezidenţi, fotografiile fiind expuse în 2018 în expoziţia Progress. Fotografiile sale surprind peisajul, arhitectura şi arta în spaţiul public dintr-o perspectivă observaţională, poetică şi subversivă, a ochiului care vede.

Şona AIR (Artists in Residence) este un program-pilot de rezidenţe iniţiat de Fundaţia Ştefan Câlţia care susţine interdisciplinaritatea şi colaborarea şi care şi-a propus să integreze în mod organic noi modele culturale în zona rurală, încurajând interacţiunea dintre rezidenţii şi contextul local, facilitând comunicarea cu sătenii, dar şi cu împrejurimile.

Rezidenţa din toamna acestui an a Şona AIR (Artists in Residence) le va găzdui pe artistele Alina Manolache, cineastă, autoare a unor filme la graniţa dintre documentar şi cinema experimental, şi Nicoleta Moise, scriitoare şi jurnalistă, a cărei practică de lucru combină arhive, video şi text pentru a face vizibile poveşti sau evenimente mai puţin cunoscute.

Fundaţia Ştefan Câlţia a fost constituită în anul 2016 şi are ca scop promovarea proiectelor de substanţă din cultura vizuală, sprijinirea dezvoltării organizaţionale şi dezvoltarea sustenabilităţii proiectelor în care se implică. Activitatea Fundaţiei s-a concretizat şi în jurul unui interes crescut pentru îngrijirea şi valorificarea patrimoniului operei lui Ştefan Câlţia, acţiuni sociale şi de conservare legate de satul Şona în principal, dar şi de sudul Transilvaniei în secundar.


Apreciază
Distribuie