Cerșetoria online, cercetată de un student al Universității Transilvania din Brașov

sursa foto: pexels.com/ cottonbro studio

Vlad Asaoanu este șef de promoție al Facultății de Sociologie și comunicare din cadrul Universității Transilvania din Brașov, specializat în media digitală. În timpul cercetărilor sale pentru lucrarea de licență, coordonată de conf. univ. dr. Arabela Briciu, el a identificat pe TikTok mai multe tipuri de cerșetorie cunoscute deja.

„TikTok este motorul principal al cerșetoriei online”, spune Vlad Asaoanu, într-un interviu pentru Revista Golan. Câștigurile nu pot fi cuantificate exact, însă sumele donate pornesc de la câteva zeci de lei pe zi și ajung la câteva mii de lei pe lună. Platforma nu are niciun interes să combată fenomenul cât timp obține câștiguri la rândul ei din activitatea utilizatorilor, iar autoritățile par să nu conștientizeze problema sau o ignoră.

„Am identificat majoritatea tipurilor de cerșetorie «clasică», așa cum sunt ele clasificate în literatura de specialitate: vârstnici, persoane cu dizabilități, persoane însoțite de persoane cu dizabilități care cerșeau făcând apel la condiție; persoane însoțite de copii, care cerșeau stârnind emoție folosindu-se de minor; auto-umilirea, probabil una din cele mai periculoase forme de cerșetorie pentru că provocările și alte activități de tipul acesta pot pune integritatea fizică în pericol și cred că enumerarea poate continua”, spune Vlad Asaoanu.

Monumente funerare
Zambete la cafea - Maria Visu
Stihl
Dentistry Tour
Victoria Federal IFN
Proaspat Alb

Deși a devenit rapid un fenomen global care atrage sute de milioane de utilizatori din întreaga lume, autoritățile nu caută soluții.

„Cred că autoritățile sunt foarte puțin conștiente. În cazul în care sunt conștiente, nu pare că vor să facă ceva în legătură cu asta, iar personal cred că principalul motiv nu e inconștiența, ci lipsa de soluții. Cred că nu au o soluție și preferă să ignore problema. (…) Soluția vine tot folosind platforma și probabil ar putea să stabilească cerșitul ca acțiune împotriva standardelor TikTok, iar platforma să suplimenteze considerabil numărul de moderatori care să sancționeze conturile, mergând până la extrem și să impună platformei să renunțe la monetizarea cadourilor, deși oamenii sunt inventivi și vor găsi alte metode”, a adăugat Vlad. Citește interviul complet pe Revista Golan.


Apreciază
Distribuie