Delegaţie de la ,,Radu Negru” în Spania
Intalnirea din Spania, in perioada 2-8 iunie 2014, a avut ca obiectiv major completarea raportului final al proiectului european Comenius “Knowing the Past to Understand the Present”, in desfasurare in Colegiul National “Radu Negru” Fagaras. La intalnirea cu reprezentantii scolilor partenere din Suedia, Spania, Turcia si Lituania, delegatia romana alcatuita din cinci profesori si patru elevii ai Colegiului, a pregatit un raport de activitate pentru perioada 2012-2014, o scurta analiza a produselor finale realizate de elevii si de profesorii romani, produse finale printre care mentionam:
1. cartea premiata la Concursul/ Olimpiada « Made for Europe », 2014, desfasurat sub patronajul Parlamentului European, intitulata “Mini Anthology of Very Short Plays in English and Romanian” (Mica antologie de teatru foarte scurt in engleza si in romana) scrisa de o echipa de 16 elevi sub indrumarea coordonatorului de proiect, Eugenia Bica, profesoarelor Alina Manduc si Adriana Nastasa, cu un Cuvant inainte al domnului profesor dr. Gabriel Angelescu;
2. lectii inter-active de informatica, in format digital, realizate de elevi sub indrumarea dnei profesoare Dana Suciu;
3. planuri de lectie si obiecte artistice realizate la istorie (dna prof. Elena Micu), engleza (dna prof. Alina Manduc), arte (dna prof. Daniela Nanes), spaniola (dna Anca Negrila), romana (dna profesoara Magda Gogea);
4. tabele, schite, comparatii, pagini de jurnal;
5. blogul http://cnrnkpupchronicles.blogspot.ro/, realizat de elevii clasei a XI a B
6. articole si eseuri publicate pe blogul oficial al proiectului http://blog.educastur.es/comeniuskp up/colegiul-national-radu-negru/
7. buletine informative publicate pe site-ul scolii http://www.radunegru.ro/an%20scolar/Activitati/Comenius.html
8. interviuri la televiziuni locale;
9. articole publicate in presa locala, in revista scolii;
10. DVD-uri cu secvente ale vizitei in Romania si cu concursul de piese de teatru in limba engleza, limba de comunicare a proiectului, desfasurat la Fagaras, in 9 octombrie, 2013, concurs intre echipele reprezentante ale scolilor partenere;
11. CD-uri cu fotografii si cu prezentari PP realizate de elevii si profesorii echipei de proiect
12. expozitii in liceu, expozitii la nivel judetean si national unde am reprezentat scoala cu lucrari artistice, desene, jurnale, eseuri etc
Vizita in Spania a insemnat pentru unii participanti ceea ce au insemnat si celelalte vizite in strainatate din cadrul proiectului: prima calatorie cu avionul, prima intalnire cu o civilizatie diferita, emotii puternice, sentimente noi, senzatia ca esti ca acasa, printre prieteni, dar intr-un spatiu total diferit.
Scoala gazda IES Valle de Aller ne-a oferit spectacole de dans celtic si muzica traditionala – prilej pentru noi de a admira si costumul asturian, mancaruri specifice zonei, iesiri in aer liber, la munte, o excursie in mina pentru documentarea despre viata minerilor asturieni, in completarea studiilor despre profesii si meserii locale, prevazute de proiect, vizitarea unui muzeu etnografic care ar fi putut fi confundat cu unul tipic romanesc; o seara culturala, organizata cu sprijinul Societatii Humanitarios, cand a avut loc decernarea de premii si medalii onorifice unor personalitati locale intre care si doamna Margarita Gandullo Recio, directoarea scolii gazda; o seara cu recital din muzica clasica si discursuri deosebite, cu vizionare de fime documentare despre lupta impotriva saraciei si izolarii victimelor razboaielor sau catastrofelor provocate de om, in diferite colturi ale lumii.
In aceasta perioada am avut ocazia sa-i cunoastem mai bine pe elevii si pe profesorii spaniolui, ne-am intalnit cu autoritatile locale (vizita la Primaria din Ies de Aller). Am vizitat salile de clasa, laboratoarele, sala de sport, cantina, biblioteca, am comparat diferitele sisteme de invatamant, gasind mai multe asemnari decat deosebiri, elevii nostri participand si la lectii de limba engleza alaturii de colegii lor spanioli, lituanieni si ceilalti parteneri. Intalnirea celor cinci coordonatori din cele cinci tari participante la acest proiect s-a dovedit a fi deosebit de utila intrucat s-au trasat directiile si s-a concluzionat in legatura cu toate activitatile scolare realizate in cei doi ani de proiect, stabilindu-se tremenii comuni pentru completarea raportului final cu succes.
Ne bucuram ca Romania a fost felicitata la aceasta intalnire pentru activitatile realizate, pentru modul cum a raspuns solicitarilor scolilor partenere, pentru atitudinea si comportamentul elevilor participanti in mobilitati, pentru nivelul de cunoastere al limbii engleze al acestora si, de ce sa nu recunoastem, chiar si pentru mancarea pregatita in atelierul culinar organizat de scoala gazda. Prietenia care s-a infiripat intre elevii scolilor partenere, intre profesorii participanti este deosebita pentru ca la despartire s-au strans cateva lacrimi in coltul ochilor, s-au adunat imbratisari si promisiuni ca vom continua ceea ce am inceput.
Cu speranta ca in viitor vor mai fi initiate si indeplinite cu succes si alte proiecte europene in institutia noastra, ca acesta e un foarte bun inceput, ne luam la revedere de la cititorii fagaraseni care au urmarit aventura europeana din prestigioasa noastra institutie fagaraseana, Colegiul National «Radu Negru».
Proiectul “KNOWING THE PAST TO UNDERSTAND THE PRESENT” (“Sa cunoastem trecutul pentru a intelege prezentul”) este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene in cadrul Programului Sectorial Comenius al Proiectului de invatare pe tot parcursul vietii. Informatii furnizate reprezinta responsabilitatea exclusiva a echipei de proiect, iar A.N.P.C.D.E.F.P. si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru modul in care este folosit continutul acestor informatii.
Profesor coordonator proiect:
Eugenia Bica