Taxă de liberă trecere pe 16 drumuri județene. Cine trebuie să plătească și de când
Consiliul Județean Brașov a aprobat joi, 25 aprilie Regulamentul pentru eliberarea și folosirea permiselor de liberă trecere (LT) pentru circulația vehiculelor pe drumurile județene pe care sunt instituite limitări de tonaj, un document în premieră, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
De anul viitor, pe patru drumuri județene din zona Făgăraș, pe opt drumuri județene din zona Brașov și pe patru din zona Rupea vor fi aplicate tarife de liberă trecere (LT) pentru toate vehiculele a căror masă maximă autorizată depășește limita de tonaj aplicată unui anumit sector, înmatriculate temporar sau definitiv și care utilizează rețeaua de drumuri județene pe parcursul unei perioade date.
Vor exista permise LT săptămânale, lunare și anuale, pe un singur drum sau mai multe, tarifele urmând să fie diferențiate în funcție de tonaj, în patru categorii:
- 3,5-7,5 tone
- 7,5-12 tone
- 12-24 tone
- 24-40 tone.
Regulamentul prevede că, pentru vehiculele mai mari de 40 de tone, taxele permisului de liberă trecere se evaluează individual, pe baza solicitării utilizatorului și contorizând masa maximă autorizată, distanța parcursă și limitările de tonaj impuse pe sectoarele respective de drum, se arată în comunicatul de presă al Consiliului Județean Brașov.
Drumurile județene din zona Făgăraș cu limitare de tonaj și pentru care utilizatorii vehiculelor cu masa maximă autorizată mai mare vor plăti tarife LT sunt:
- DJ 103D: Viștea de Jos – Viștea de Sus (DJ 104A) km 0+000–5+106, limită 7,5 tone;
- DJ 104B: Făgăraș – Ileni – Hârseni – Sebeș km 4+604–13+862, limită 12 tone;
- DJ 104C: Făgăraș – Hurez – Săsciori – Recea km 4+972–12+700, limită 12 tone;
- DJ 105B: DN1 Sâmbăta de Sus – Stațiunea climatică Sâmbăta km 0+000–14+620, limită 12 tone.
Potrivit Regulamentului, drumurile județene din zona Rupea cu limitare de tonaj și pentru care utilizatorii vehiculelor cu masa maximă autorizată mai mare vor plăti tarife LT sunt:
- DJ 104 D: Făgăraș – Șoarș – Bărcut – lim. Jud. Sibiu km 1+960–27+400, limită 12 tone;
- DJ 105 Voila – Cincșor – Cincu – lim. Jud. Sibiu km 0+000–18+843, limită 12 tone;
- DJ 105 A: lim. Jud. Sibiu – Cincu – Rotbav – Șoarș – Văleni – Lovnic – Jibert – Dacia – Rupea km 29+473–81+600, limită 12 tone;
- DJ 131 A DN 13 (Gara Rupea) – Homorod (DJ 132) km 0+000–2+878, limită 3,5 tone.
Iar drumurile județene din zona Brașov cu limitare de tonaj și pentru care utilizatorii vehiculelor cu masa maximă autorizată mai mare vor plăti tarife LT sunt:
- DJ 106 B Vulcan (DJ 112 A) – Holbav – Paltin (DJ 106A) km 0+000–6+505, limită 7,5 tone;
- DJ 108 Hărman (DJ 112A) – Sânpetru km 0+000–4+380, limită 7,5 tone;
- DJ 112: Hărman – Podu Olt – lim. Jud. Covasna km 0+000–10+100, limită 3,5 tone;
- DJ 112 A Hărman – Bod – Hălchiu – Codlea – Vulcan – DN 73A km 0+000–38+980, limită 7,5 tone;
- DJ 112 B: Intersecție A3 – Vulcan km 2+151–5+030, limită 7,5 tone;
- DJ 112 C Hălchiu – Satu Nou – Dumbrăvița – Vlădeni km 0+000–15+500, limită 7,5 tone;
- DJ 103 Brașov – Sânpetru – Bod – lim. Jud. Covasna km 0+000–17+987, limită 7,5 tone;
- DJ 113 Sânpetru (DJ 103) – Preventoriu TBC Sânpetru km 0+000–2+500, limită 7,5 tone.
Sunt exceptate de la plata taxei: vehiculele instituțiilor publice din domeniul apărării naționale, siguranței publice, serviciilor pentru situații de urgență, ambulanțele, dar și vehiculele utilizate la transportul public local de persoane realizat prin servicii regulate, cele destinate transportului școlar, precum și utilajele agricole din proprietatea persoanelor fizice sau juridice, înmatriculate în județul Brașov.
„Până acum, Consiliul Județean a instituit restricții de tonaj pe anumite drumuri fie pentru că aveau un sistem rutier cu o capacitate portantă redusă, fie din cauză că traficul intens de mare tonaj provoacă neplăceri riveranilor. Neavând însă nici regulamentul și nici mecanismul pentru eliberarea acestor permise de Liberă Trecere contra cost, într-un mod care să fie în acord cu posibilitățile din zilele noastre, în prezent aceste LT-uri se dau liber, oricui, pe oricâte drumuri și pentru oricâte mașini. Am gândit un sistem care ar putea funcționa sub forma unei aplicații la care să aibă acces oricine, iar permisul LT să se obțină online. Am cerut oferte preliminare de la firme specializate în domeniu, după care împreună cu colegii de la Direcția de Drumuri am făcut acest regulament. Acum, că avem documentul de reglementare aprobat, putem începe procedurile pentru achiziția realizării acestei aplicații”, a explicat vicepreședintele CJ Szenner Zoltan, inițiatorul proiectului.
„Nu ne-am dorit o taxare suplimentară care să fie împovărătoare pentru antreprenori”, a precizat vicepreședintele CJ, adăugând că „tarifele stabilite nu sunt mari și sistemul este extrem de flexibil, plata se face diferențiat, în funcție de necesitățile utilizatorului. Nu obligăm pe nimeni să cumpere mai mult decât exact ce are nevoie. Și introducerea sistemului de la 1 ianuarie 2025 a fost în așa fel gândită, încât să nu schimbăm regulile în timpul jocului”.
„Proiectul nostru este unul ambițios, având în vedere că niciun alt consiliu județean nu a mai implementat un sistem atât de direct, rapid, și flexibil. Utilizatorul va avea posibilitatea să își configureze LT din aplicație, selectând un drum, mai multe sau toate drumurile județene, precum și perioada pentru care dorește permisul de liberă trecere, urmând ca tariful să fie calculat exact în funcție de tonajul vehiculului, de perioadă și de lungimea drumului, iar eliberarea documentului să se facă în câteva ore”, a menționat vicepreședintele CJ Szenner Zoltan.